El viatge va tindre lloc els dies 23 i 24 de setembre i va permetre a una delegació valenciana conéixer dos entitats de referència del cooperativisme aragonés: Grupo Pastors i Cereales Teruel
Cooperatives Agro-alimentàries de la Comunitat Valenciana porta més d’una dècada impulsant diferents activitats relacionades amb el foment i la visualització de la participació de la dona en els òrgans de decisió de les cooperatives, tant amb recursos propis com a través de la seua participació en programes d’àmbit nacional desenvolupats junt amb Cooperatives Agro-alimentàries d’Espanya i l’Institut de les Dones.
Una delegació formada per 15 dones cooperativistes de la Comunitat Valenciana, amb diversos perfils, sectors i procedències territorials, va visitar els passats dies 23 i 24 de setembre la Comunitat d’Aragó, en una activitat emmarcada dins de la subvenció concedida per l’Institut de les Dones a diferents entitats, entre les quals s’inclou Cooperatives Agro-alimentàries d’Espanya, per a l’execució d’un programa dirigit per al reforç i consolidació del programa d’emprenedoria i foment del lideratge de les dones en els òrgans de decisió de les societats del sector agroalimentari i intercanvi de bones pràctiques.
La representació va incloure a presidentes, conselleres i directives d’un total de nou cooperatives pertanyents a les tres províncies i a diferents sectors (cellers, almàsseres, hortofructícola i subministraments). El grup va estar acompanyat per Myriam Mestre, tècnica de l’àrea d’Igualtat de Federació.
Desenvolupament de la transferència de coneixements
El primer punt de visita van ser les instal·lacions de Grupo Pastores en Mercazaragoza. Després de la benvinguda al grup, la jornada va començar amb una immersió en la Intel·ligència Artificial (IA), amb una xarrada a càrrec de Roberto Lorente, cofundador d’ORIGEN Corp. Biotech, sobre com pot aplicar-se al dia a dia de les ramaderes per a millorar la seua qualitat de vida i eficiència. Este enfocament pràctic es va complementar amb una xarrada sobre innovació a càrrec de Leticia Riaguas, coordinadora d’I+D+i de Grupo Pastores, en la qual va desenvolupar les principals fites aconseguides en esta matèria per la cooperativa al llarg dels últims 30 anys. A estes intervencions va seguir un primer intercanvi d’experiències i idees entre cooperativistes valencianes i aragoneses.
Després del dinar, Antonio Aparicio (Director de RH i RSC), Mari Mar Lafuente (Consellera d’OviAragón i responsable de logística), i Isabel Medel (Directora de qualitat) van caracteritzar el Grup Pastors i els seus avanços en matèria de comunicació, igualtat, integració o relleu generacional, entre altres qüestions. Es van abordar temes com les accions que desenrotlla Grup Pastors en igualtat, els assoliments aconseguits durant els últims anys i els desafiaments als quals s’enfronta la cooperativa en l’àmbit de la participació femenina. La jornada va concloure amb una visita a les instal·lacions productives del grup.

El segon dia va aprofundir en la diversificació estratègica de Grup Pastors. La delegació es va traslladar a Granja Perales en Perales de Alfambra (Terol). Allí, Carmelo Led, responsable veterinari i mestre formatger, va explicar l’estratègia de la cooperativa amb l’oví de llet i el procés d’elaboració de formatges. La visita va culminar amb la degustació i maridatge dels seus productes.
La tercera i última part de l’activitat es va centrar en Cereals Teruel. La subdirectora, Araceli Sierra, acompanyada pel president i equip de direcció, va detallar el funcionament de la cooperativa, els seus orígens i la seua exitosa experiència en integració i diversificació. Temes com la fidelització de la base social i estratègies per a foment del relleu generacional van propiciar un enriquidor debat entre les participants.
Valoració de l’activitat
La valoració d’este viatge de transferència de coneixement ha sigut excel·lent. Les participants han destacat que estes activitats són fonamentals per a fomentar els vincles i crear una xarxa sòlida entre dones cooperativistes de diferents territoris, com és el cas d’Aragó i la Comunitat Valenciana. Al seu juí, estes trobades creen xarxa i enfortixen les sinergies, animant-les a participar activament en altres actuacions: assemblees, actuacions sectorials o altres activitats formatives.
Entre les conclusions a les quals van arribar, la principal és que més enllà de les diferències pròpies dels seus respectius sectors d’activitat, hi ha una sèrie de punts en comú que unixen a les cooperatives: la urgència del relleu generacional, la necessitat d’integració empresarial i la importància de la diversificació i la intercooperació en el medi rural. En este sentit, durant el viatge es van compartir estratègies clau per a abordar estes problemàtiques comunes.
Per part de Cooperatives Agro-alimentàries de la Comunitat Valenciana es valora molt positivament la implicació de les dones participants i la incorporació de noves cooperatives a esta mena d’iniciatives. Així mateix, s’agraïx l’excel·lent acolliment i la total disposició de Grup Pastors i Cereals Teruel per a compartir les seues experiències i crear un ambient propici per a l’intercanvi.
Este tipus d’iniciatives no sols empodera a les dones individualment, sinó que enfortix el model cooperatiu en el seu conjunt, assegurant un futur més equitatiu i innovador per al sector agroalimentari espanyol.
